Изложбите в София.

Информация за изложбите през тази седмица и месец. Избрани акценти от културния афиш на столицата.

Cover for Sofia Art Galleries
3,284
Sofia Art Galleries

Sofia Art Galleries

Арт Галерии в София - информация, адреси, актуални изложби.
Information for galleries and museums in Sofia, Bulgaria.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
Галерия CREDO BONUM
представя
К Р Е Х К И
фотографскa инсталация на ЙОХАНА ТРАЯНОВА
18 август - 10 септември 2022

 Откриване: 18 август, четвъртък, 18:00 часа
ул. „Славянска“ 2, вход от ул. „Бенковски“

 КРЕХКИ е най-новият фотографски проект на визуалния артист Йохана Траянова. Фотографска инсталация ще бъде изложена в столичната Галерия Credo Bonum от 18 август до 10 септември 2022.  Използвайки формата на ботаническия цвят, нейният проект изследва човешката преходност и уязвимост. Идеята за КРЕХКИ се ражда, след като артистът губи майка си. Болката от раздялата се превръща в изкуство: „Накрая тя стана много крехка пред моите очи. Видях как всичко започна да се разпада. Идеята за този разпад изследвам през призмата на ботаническия цвят - той най-съвършено показва нашата лична уязвимост и преходност на тази земя.“- споделя Йохана. 

„Всяко от произведенията ми представлява триптих. В серия от седем триптиха разказвам за различните етапи на ботаническия цвят: от напъпването, през разлистването до увяхването“ – обяснява Йохана Траянова. Чрез изследването на крехкостта на природните елементи тя намира крехкостта на нашата собствената душа. Крехки ли сме?

Преди две години, чрез проекта си „Къс земя“, Йохана Траянова ни провокира да се замислим върху нашата връзка с природата и какво правим за опазването й. Тогава под стъклените куполи на столичното ларго, артистът инсталира бяла феерична сфера, превръщайки я в наситен с поезия, фотография и музика кът на красотата, който загатваше за уязвимостта на природата. Сега, с инсталацията си КРЕХКИ, Йохана набляга на нашата душевна чупливост. Техниката, която използва се нарича полароиден трансфер:

„Фотографският процес ми помага да пресъздам тази крехкост, защото емулсията на полароида - слоят с неговата химия, който се трансферира върху хартията, е много лек и фин. Едно по-рязко движение може да го разкъса. Това много добре кореспондира с цялостната концепция на изложбата“ – казва Йохана Траянова.
---
Проектът е подкрепен от Национален фонд „Култура“, програма „Творчески стипендии”.

Галерия CREDO BONUM
представя
К Р Е Х К И
фотографскa инсталация на ЙОХАНА ТРАЯНОВА
18 август - 10 септември 2022

Откриване: 18 август, четвъртък, 18:00 часа
ул. „Славянска“ 2, вход от ул. „Бенковски“

КРЕХКИ е най-новият фотографски проект на визуалния артист Йохана Траянова. Фотографска инсталация ще бъде изложена в столичната Галерия Credo Bonum от 18 август до 10 септември 2022. Използвайки формата на ботаническия цвят, нейният проект изследва човешката преходност и уязвимост. Идеята за КРЕХКИ се ражда, след като артистът губи майка си. Болката от раздялата се превръща в изкуство: „Накрая тя стана много крехка пред моите очи. Видях как всичко започна да се разпада. Идеята за този разпад изследвам през призмата на ботаническия цвят - той най-съвършено показва нашата лична уязвимост и преходност на тази земя.“- споделя Йохана.

„Всяко от произведенията ми представлява триптих. В серия от седем триптиха разказвам за различните етапи на ботаническия цвят: от напъпването, през разлистването до увяхването“ – обяснява Йохана Траянова. Чрез изследването на крехкостта на природните елементи тя намира крехкостта на нашата собствената душа. Крехки ли сме?

Преди две години, чрез проекта си „Къс земя“, Йохана Траянова ни провокира да се замислим върху нашата връзка с природата и какво правим за опазването й. Тогава под стъклените куполи на столичното ларго, артистът инсталира бяла феерична сфера, превръщайки я в наситен с поезия, фотография и музика кът на красотата, който загатваше за уязвимостта на природата. Сега, с инсталацията си КРЕХКИ, Йохана набляга на нашата душевна чупливост. Техниката, която използва се нарича полароиден трансфер:

„Фотографският процес ми помага да пресъздам тази крехкост, защото емулсията на полароида - слоят с неговата химия, който се трансферира върху хартията, е много лек и фин. Едно по-рязко движение може да го разкъса. Това много добре кореспондира с цялостната концепция на изложбата“ – казва Йохана Траянова.
---
Проектът е подкрепен от Национален фонд „Култура“, програма „Творчески стипендии”.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

12/08/22
НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ
КВАДРАТ 500
представя

БОГ КРИШНА
16 август – 16 октомври 2022

Вернисаж на 16 август, вторник, от 18.00 до 20.00 часа, фоайе пред зала 21
18.30 часа, атриум - Танцов спектакъл Силсила , в изпълнение на доц. д-р Биляна Първанова-Мюлер

Изложбата представя 13 миниатюри и 6 скулптури от колекцията на Националната  галерия.
Богът на закрилата, състраданието, нежността и любовта Кришна заема централно място в хиндуистката  философия, теология и митология. В литературата, миниатюрата и скулптурата той е представян в разнообразни сюжети и роли, пресъздаващи знакови моменти от историите и вярванията за него. 
Най-популярни са изображенията му като бебе, надарено с особени сили, държащо гърненце с масло; като малкото момче, танцуващо върху змията с много глави Калия; като седемгодишния Шринатхджи – с вдигната нагоре ръка, символизираща спасяването на поклонниците му от гибелна буря. 
Героичните му битки редом до легендите, разгърнати в комбинация от различни по време и място моменти, дават материал за въображението на художниците.
Богато илюстрирани са любовните му приключения с пастирките, известни като гопи. В скулптурата е представян като свирещия на флейта Кришна, а в миниатюрата – в момент на игра или интимност с Радха, любимата сред всички гопи. 
Изложбата е подготвена от Златка Димитрова и Александра Янева, уредници в Националната галерия.

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ
КВАДРАТ 500
представя

БОГ КРИШНА
16 август – 16 октомври 2022

Вернисаж на 16 август, вторник, от 18.00 до 20.00 часа, фоайе пред зала 21
18.30 часа, атриум - Танцов спектакъл "Силсила" , в изпълнение на доц. д-р Биляна Първанова-Мюлер

Изложбата представя 13 миниатюри и 6 скулптури от колекцията на Националната галерия.
Богът на закрилата, състраданието, нежността и любовта Кришна заема централно място в хиндуистката философия, теология и митология. В литературата, миниатюрата и скулптурата той е представян в разнообразни сюжети и роли, пресъздаващи знакови моменти от историите и вярванията за него.
Най-популярни са изображенията му като бебе, надарено с особени сили, държащо гърненце с масло; като малкото момче, танцуващо върху змията с много глави Калия; като седемгодишния Шринатхджи – с вдигната нагоре ръка, символизираща спасяването на поклонниците му от гибелна буря.
Героичните му битки редом до легендите, разгърнати в комбинация от различни по време и място моменти, дават материал за въображението на художниците.
Богато илюстрирани са любовните му приключения с пастирките, известни като гопи. В скулптурата е представян като свирещия на флейта Кришна, а в миниатюрата – в момент на игра или интимност с Радха, любимата сред всички гопи.
Изложбата е подготвена от Златка Димитрова и Александра Янева, уредници в Националната галерия.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

12/08/22

Comment on Facebook

Успех на Биляна!

Наистина, голямо събитие. Успех на Билянчето.

LITTLE BIRD PLACE
представя
BOTANICA SACRA
Изложба на Любен Домозетски
15 август – 08 септември 2022
Откриване – 15 август (понеделник) – 18:30

BOTANICA SACRA е четвърта самостоятелна изложба на Любен Домозетски. Тя е посветена на ботаническата илюстрация и повечето от произведенията в нея стриктно следват принципите на този жанр. Основната част от творбите пресъздават конкретни видове растения от българската флора.  Тези работи са реализирани не за да илюстрират издание или да бъдат използвани като илюстрации в тесния смисъл на думата, а са създадени с желанието да бъдат обединени в изложба. В този смисъл става дума за серия произведения, специално мислени за конкретен изложбен контекст и пространство. Именно поради тази причина изборът на видовете не е случаен. Човекът категоризира растенията и животните от заобикалящата го среда според своите нужди и интереси. Така някои видове са редки, т. е. интересни, защото имат ограничено разпространение, а други са плевелни, дори вредни или опасни, защото се срещат често, отровни са или конкурират отглежданите от човека видове. Така хората пренасят понятия и определения от своя свят в света на растенията, без обаче те да се нуждаят от това за своето съществуване. Представените произведения насочват вниманието към конкретни видове с желанието чрез помощта на научната обективност, зрителят да се абстрахира от пристрастие, за да разбере, че всяко растение е сложен организъм, който има своите форми и своето място в природата. Част от творбите, специално създадени за настоящата изложба, представляват синтез между интереса на автора към ботаническата наука и към сакралното изкуство. Тези произведения си служат с един по-иконен език и отново са свързани с представите и стремежа на човека за разграничаването на растенията като отделни видове, за категоризирането им и определянето на тяхната „полза“ и „вреда“ и за измерване на цикличността на годишното време. 
 
д-р Любен Домозетски
София, август 2022

LITTLE BIRD PLACE
представя
BOTANICA SACRA
Изложба на Любен Домозетски
15 август – 08 септември 2022
Откриване – 15 август (понеделник) – 18:30

BOTANICA SACRA е четвърта самостоятелна изложба на Любен Домозетски. Тя е посветена на ботаническата илюстрация и повечето от произведенията в нея стриктно следват принципите на този жанр. Основната част от творбите пресъздават конкретни видове растения от българската флора. Тези работи са реализирани не за да илюстрират издание или да бъдат използвани като илюстрации в тесния смисъл на думата, а са създадени с желанието да бъдат обединени в изложба. В този смисъл става дума за серия произведения, специално мислени за конкретен изложбен контекст и пространство. Именно поради тази причина изборът на видовете не е случаен. Човекът категоризира растенията и животните от заобикалящата го среда според своите нужди и интереси. Така някои видове са редки, т. е. интересни, защото имат ограничено разпространение, а други са плевелни, дори вредни или опасни, защото се срещат често, отровни са или конкурират отглежданите от човека видове. Така хората пренасят понятия и определения от своя свят в света на растенията, без обаче те да се нуждаят от това за своето съществуване. Представените произведения насочват вниманието към конкретни видове с желанието чрез помощта на научната обективност, зрителят да се абстрахира от пристрастие, за да разбере, че всяко растение е сложен организъм, който има своите форми и своето място в природата. Част от творбите, специално създадени за настоящата изложба, представляват синтез между интереса на автора към ботаническата наука и към сакралното изкуство. Тези произведения си служат с един по-иконен език и отново са свързани с представите и стремежа на човека за разграничаването на растенията като отделни видове, за категоризирането им и определянето на тяхната „полза“ и „вреда“ и за измерване на цикличността на годишното време.

д-р Любен Домозетски
София, август 2022
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

12/08/22
Галерия „Галерия“ ви кани на:

Заповеди на изкуствения интелект
 Изложба на Албена Баева
8 август - 5 септември 2022
в „Контeйнер VOX POPULI“

Откриване: 8 август 2022 г., 20:30 ч. в контейнера на Vox Populi в Княжеска градина.

Трилогията „Заповеди на изкуствения интелект“ е последната работа на художничката Албена Баева. „Заповеди на изкуствения интелект“ включва две видеа и скулптура в добавена реалност. Трилогията засяга въпроси за потенциала на алгоритмичните системи, както и опасностите, които крият за човечеството.

Трите работи ще бъдат показани заедно в България за първи път по време на изложбата в „Контeйнер VOX POPULI“.

„Заповеди на изкуствения интелект“ е спекулативен разказ за един изкуствен интелект, който изпраща на човечеството артефакт с дванайсет заповеди. Тези заповеди скицират една нова етична рамка за отношението между човечеството и изкуствения интелект.

Във видеото „Търсене“ Баева търси и намира този артефакт по средата на езерото „Панчарево“. Самия артефакт със заповедите съществува само в дигитален формат в добавената реалност, но е достъпен за посетитлите на място чрез техни мобилни телефони. Видеото „Портал“ излъчва QR код на равни интервали. Посетителите активират скулптурата в добавена реалност, като сканират този QR код. Заедно, трите работи оформят един разказ за произхода на артефакта и неговия път към нас, като насърчава посетителите сами да изследват артефакта и новите заповеди.

„Търсене“ се нарежда сред първите световни експерименти, които използват самоучащи се невронни мрежи за създаването на съдържание. Текстът, преводът, музиката и голяма част от изображенията на видеото „Търсене“ са генерирани от различни видове изкуствен интелект. Музиката е част от техно албума Transfiguration (2020) на мексиканския музикант Hexorcismos, който е генериран изцяло от алгоритъм.

Галерия „Галерия“ ви кани на:

Заповеди на изкуствения интелект
Изложба на Албена Баева
8 август - 5 септември 2022
в „Контeйнер VOX POPULI“

Откриване: 8 август 2022 г., 20:30 ч. в контейнера на Vox Populi в Княжеска градина.

Трилогията „Заповеди на изкуствения интелект“ е последната работа на художничката Албена Баева. „Заповеди на изкуствения интелект“ включва две видеа и скулптура в добавена реалност. Трилогията засяга въпроси за потенциала на алгоритмичните системи, както и опасностите, които крият за човечеството.

Трите работи ще бъдат показани заедно в България за първи път по време на изложбата в „Контeйнер VOX POPULI“.

„Заповеди на изкуствения интелект“ е спекулативен разказ за един изкуствен интелект, който изпраща на човечеството артефакт с дванайсет заповеди. Тези заповеди скицират една нова етична рамка за отношението между човечеството и изкуствения интелект.

Във видеото „Търсене“ Баева търси и намира този артефакт по средата на езерото „Панчарево“. Самия артефакт със заповедите съществува само в дигитален формат в добавената реалност, но е достъпен за посетитлите на място чрез техни мобилни телефони. Видеото „Портал“ излъчва QR код на равни интервали. Посетителите активират скулптурата в добавена реалност, като сканират този QR код. Заедно, трите работи оформят един разказ за произхода на артефакта и неговия път към нас, като насърчава посетителите сами да изследват артефакта и новите заповеди.

„Търсене“ се нарежда сред първите световни експерименти, които използват самоучащи се невронни мрежи за създаването на съдържание. Текстът, преводът, музиката и голяма част от изображенията на видеото „Търсене“ са генерирани от различни видове изкуствен интелект. Музиката е част от техно албума Transfiguration (2020) на мексиканския музикант Hexorcismos, който е генериран изцяло от алгоритъм.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

06/08/22
Галерия ИКАР
представя
Лятна експозиция
02 август - 5 септември 2022

Галерия ИКАР
представя
Лятна експозиция
02 август - 5 септември 2022
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

06/08/22
„ЛОРАНЪ” представя в галерия „КОНТРАСТ”
„Брегът и морето ІІ”
01.08.2022 – 15.09.2022
ул. „Цар Самуил” № 49, София

Това, което знаем, е капка, това което не знаем – море“  Латинска сентенция

В разгара на лятото събираме 24 живописни творби от фонда на „Лоранъ” в изложбата „Брегът и морето ІІ”. Заглавието и подборът са продължение на едноименната изложба от 2018 г. и обхващат голяма част новопостъпили произведения с морска тематика. 
Вече е известно, че напуснахме салона на ул. „Оборище” №16 и веднага продължаваме с изложбената програма в галерия „Контраст” на ул. „Цар Самуил” № 49, което анонсирахме в края на предходната изложба. 
В експозицията авторите изкушени от брега и морето са: Христо Каварналиев, Александър Мутафов, Карл Йорданов, Стефан Баджов, Никола Танев, Данаил Дечев, Васил Бараков, Иван Табаков, Милен Сакъзов, Георги Баев, Михалис Гарудис, Любо Иванов, Сергей Петров, Николай Ников – Ничето, Тодор Добруджански и др.      
Изложбата е богата. Морето като вдъхновение е безкраен природен и емоционален свят. Едни художници показват неговата красота, други неговата стихия. Много се отдават и съумяват да уловят неуловимото, други се докосват до неговата преходност. 
Ходовата линия на произведенията в залата е разделена на две. Едната част съдържа класически и да ги наречем по реалистично предадени творби, а другата по модернистични.

„ЛОРАНЪ” представя в галерия „КОНТРАСТ”
„Брегът и морето ІІ”
01.08.2022 – 15.09.2022
ул. „Цар Самуил” № 49, София

"Това, което знаем, е капка, това което не знаем – море“ Латинска сентенция

В разгара на лятото събираме 24 живописни творби от фонда на „Лоранъ” в изложбата „Брегът и морето ІІ”. Заглавието и подборът са продължение на едноименната изложба от 2018 г. и обхващат голяма част новопостъпили произведения с морска тематика.
Вече е известно, че напуснахме салона на ул. „Оборище” №16 и веднага продължаваме с изложбената програма в галерия „Контраст” на ул. „Цар Самуил” № 49, което анонсирахме в края на предходната изложба.
В експозицията авторите изкушени от брега и морето са: Христо Каварналиев, Александър Мутафов, Карл Йорданов, Стефан Баджов, Никола Танев, Данаил Дечев, Васил Бараков, Иван Табаков, Милен Сакъзов, Георги Баев, Михалис Гарудис, Любо Иванов, Сергей Петров, Николай Ников – Ничето, Тодор Добруджански и др.
Изложбата е богата. Морето като вдъхновение е безкраен природен и емоционален свят. Едни художници показват неговата красота, други неговата стихия. Много се отдават и съумяват да уловят неуловимото, други се докосват до неговата преходност.
Ходовата линия на произведенията в залата е разделена на две. Едната част съдържа класически и да ги наречем по реалистично предадени творби, а другата по модернистични.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

02/08/22
Галерия INTEGRATED ARTISTS
представя
Надя Текнеджиева
ВЪТРЕШНИ СЪСТОЯНИЯ
КОРАБИ И ОСТРОВИ
изложба, порцелан
03 - 10 август 2022
Откриване: 03 август, 17-21 часа- ул. “Св. Св. Кирил и Методий” № 33

Изложбата представя новите произведения на автора Надя Текнеджиева, обекти изработени от порцелан, в нейния неповторим елегантен и изящен стил. Творбите са вдъхновени от една от източните философии, където миналото е пред нас – ние вече сме го видели, настоящето сме ние – това се случва тук и сега, а бъдещето е зад гърба ни, зад нас – не го виждаме, то още не се е случило, но ние го създаваме.
„Вътрешни състояния - кораби и острови“ представя моите усещания и свят от последните по-скоро студени, дистанцирани и затворени години, през които земният глобус ни „завъртя“, завъртя целият свят. Серията започнах през
2020-2021 години. Семпла, немногословна и по-скоро минималистична, тя представя вдъхновяващите и позитивни „кораби и острови“ за мен. Някои „острови“ вече изгубих, но ги споделям тук без болка, а в светлината, която са носили и винаги ще носят за мен. Изпълнени в отливна техника, една чисто производствена технология, обектите търсят и
използват несъвършенствата и дефектите, позволявани от този метод на формоизграждане на уж еднакви на пръв поглед тела. Те предават личната, поогъната несъвършена форма на житейския път, форма, вдъхновена от изначално заложената функционалност в керамиката.”

Галерия INTEGRATED ARTISTS
представя
Надя Текнеджиева
ВЪТРЕШНИ СЪСТОЯНИЯ
КОРАБИ И ОСТРОВИ
изложба, порцелан
03 - 10 август 2022
Откриване: 03 август, 17-21 часа- ул. “Св. Св. Кирил и Методий” № 33

Изложбата представя новите произведения на автора Надя Текнеджиева, обекти изработени от порцелан, в нейния неповторим елегантен и изящен стил. Творбите са вдъхновени от една от източните философии, където миналото е пред нас – ние вече сме го видели, настоящето сме ние – това се случва тук и сега, а бъдещето е зад гърба ни, зад нас – не го виждаме, то още не се е случило, но ние го създаваме.
„Вътрешни състояния - кораби и острови“ представя моите усещания и свят от последните по-скоро студени, дистанцирани и затворени години, през които земният глобус ни „завъртя“, завъртя целият свят. Серията започнах през
2020-2021 години. Семпла, немногословна и по-скоро минималистична, тя представя вдъхновяващите и позитивни „кораби и острови“ за мен. Някои „острови“ вече изгубих, но ги споделям тук без болка, а в светлината, която са носили и винаги ще носят за мен. Изпълнени в отливна техника, една чисто производствена технология, обектите търсят и
използват несъвършенствата и дефектите, позволявани от този метод на формоизграждане на уж еднакви на пръв поглед тела. Те предават личната, поогъната несъвършена форма на житейския път, форма, вдъхновена от изначално заложената функционалност в керамиката.”
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

30/07/22
Галерия +359
представ1
 
Павлин Радевски 
Време за разпад
самостоятелна изложба
  Куратор: Бояна Джикова

28 юли - 20 август 2022

В рамките на изложбата “Време за разпад” Павлин Радевски представя серия от солни копия на прототип, преминаващи през трансформация. Първообразът, подлежащ на отпечатване, е изчезнал, той принадлежи другаде, на друго време, към което обектите ни препращат.
Отправна точка на изложбата е изначалното противоречие на идеята за запазване и тази за загубване. Художникът, своеобразен агент на хаоса, произвежда копия, но вместо да се стреми към обхващането на възможно най-много запис, той предизвиква разруха. В края на този симулативен и преднамерен процес, формата изчезва, а зрителят се озовава в пространство на бялата светлина – информационен тотал.
Реконструкцията на матрицата се оказва невъзможна, или поне в рамките на света на материята, може би защото самата тя не е от тук, или защото вселенският импулс към ентропия[2] надмогва и в крайна сметка побеждава структурите в информационното поле.
Скулптурите са изградени от органични материали, като в основата си съдържат сол – едно от първите средства за консервация, познато на човешката цивилизация.
Павлин Радевски разглежда живота на копието като функция на оригинала f(o), а не като негово безкрайно, безентропийно продължение. Отпечатъкът се превръща в единствена цел, а веществото за запазване йерархически надминава своя модел. Солта, която носи в себе си живота и смъртта, в човешкото тяло служи за предаване на нервните импулси, свиване и отпускане на мускулите, но в прекалено голямо количество става отрова, разяжда тъкани, прави водата мъртва.

Галерия +359
представ1

Павлин Радевски
"Време за разпад"
самостоятелна изложба
Куратор: Бояна Джикова

28 юли - 20 август 2022

В рамките на изложбата “Време за разпад” Павлин Радевски представя серия от солни копия на прототип, преминаващи през трансформация. Първообразът, подлежащ на отпечатване, е изчезнал, той принадлежи другаде, на друго време, към което обектите ни препращат.
Отправна точка на изложбата е изначалното противоречие на идеята за запазване и тази за загубване. Художникът, своеобразен агент на хаоса, произвежда копия, но вместо да се стреми към обхващането на възможно най-много запис, той предизвиква разруха. В края на този симулативен и преднамерен процес, формата изчезва, а зрителят се озовава в пространство на бялата светлина – информационен тотал.
Реконструкцията на матрицата се оказва невъзможна, или поне в рамките на света на материята, може би защото самата тя не е от тук, или защото вселенският импулс към ентропия[2] надмогва и в крайна сметка побеждава структурите в информационното поле.
Скулптурите са изградени от органични материали, като в основата си съдържат сол – едно от първите средства за консервация, познато на човешката цивилизация.
Павлин Радевски разглежда живота на копието като функция на оригинала f(o), а не като негово безкрайно, безентропийно продължение. Отпечатъкът се превръща в единствена цел, а веществото за запазване йерархически надминава своя модел. Солта, която носи в себе си живота и смъртта, в човешкото тяло служи за предаване на нервните импулси, свиване и отпускане на мускулите, но в прекалено голямо количество става отрова, разяжда тъкани, прави водата мъртва.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

30/07/22
Започва деветото издание на фестивала 180°
И тази година Гьоте-институт ще бъде домакин на част от програмата на фестивала 180°, който става повод за пресечна точка между изкуството и иновациите в столицата.
180° - Лаборатория за иновативно изкуство
Девето издание на фестивала 180°
23. – 29.07.2022 г.
Събитие в Гьоте-институт: 28.07., 19:30 ч.
Гьоте-институт България - ул. „Будапеща“ 1, София

Предстоящото девето издание на фестивала 180° отново разнообразява културния пейзаж в разгара на лятото. В летните вечери от 23 до 29 юли 180° окупира пет арт локации, за да покаже различни лица на съвременното изкуство.
Гьоте-институт България, който е дългогодишен партньор на фестивала, ви кани да посетите тазгодишната програма, която ще бъде притегателна точка за български и чуждестранни млади артисти в столицата. Темата, около която те ще обединят творческите си интерпретации е EXISTINCT, а полето на действие ще бъде в сферата на експерименталните музика, танц, театър и визуални изкуства.

ПРОГРАМА НА ФЕСТИВАЛА
23.07. | събота | Play° | 19:30 | Топлоцентрала София
Официално откриване с пърформанс на ученици от столичните училища по изкуствата, създаден в рамките на лабораторията за креативност (част от 180° Community Lab 2022) и представяне на участниците във фестивала
25.07. | понеделник | Community Lab° | 18:30 | Топлоцентрала София
Резултати и панел от симпозиума на тема “Ролята на изкуството в обществото”
19:30 | Team 1° | Резултати от колаборацията на Екип 1°
26.07. | вторник | Team 2° | 19:30 | Студентски Дом София
Резултати от колаборацията на Eкип 2°
27.07. | сряда | Team 3° | 19:30 | The Steps София
Резултати от колаборацията на Eкип 3°
28.07. | четвъртък | Student Lab° | 19:30 | Гьоте-институт България
Резултати от колаборацията на български студенти и студенти от Международната Академия на Ансамбъл Модерн (Германия)
29.07. | петък | Фабрика 126 София
19:00 | Improvisation Lab° | Резултати от лабораторията за импровизация и камерна музика, ръководена от флейтиста и съосновател на Ensemble Modern, Дитмар Визнер
20:00 | Stop° | официално закриване & финал на конкурса VideoMotion 2022 за късометражен ням филм

Започва деветото издание на фестивала 180°
И тази година Гьоте-институт ще бъде домакин на част от програмата на фестивала 180°, който става повод за пресечна точка между изкуството и иновациите в столицата.
180° - Лаборатория за иновативно изкуство
Девето издание на фестивала 180°
23. – 29.07.2022 г.
Събитие в Гьоте-институт: 28.07., 19:30 ч.
Гьоте-институт България - ул. „Будапеща“ 1, София

Предстоящото девето издание на фестивала 180° отново разнообразява културния пейзаж в разгара на лятото. В летните вечери от 23 до 29 юли 180° окупира пет арт локации, за да покаже различни лица на съвременното изкуство.
Гьоте-институт България, който е дългогодишен партньор на фестивала, ви кани да посетите тазгодишната програма, която ще бъде притегателна точка за български и чуждестранни млади артисти в столицата. Темата, около която те ще обединят творческите си интерпретации е EXISTINCT, а полето на действие ще бъде в сферата на експерименталните музика, танц, театър и визуални изкуства.

ПРОГРАМА НА ФЕСТИВАЛА
23.07. | събота | Play° | 19:30 | Топлоцентрала София
Официално откриване с пърформанс на ученици от столичните училища по изкуствата, създаден в рамките на лабораторията за креативност (част от 180° Community Lab 2022) и представяне на участниците във фестивала
25.07. | понеделник | Community Lab° | 18:30 | Топлоцентрала София
Резултати и панел от симпозиума на тема “Ролята на изкуството в обществото”
19:30 | Team 1° | Резултати от колаборацията на Екип 1°
26.07. | вторник | Team 2° | 19:30 | Студентски Дом София
Резултати от колаборацията на Eкип 2°
27.07. | сряда | Team 3° | 19:30 | The Steps София
Резултати от колаборацията на Eкип 3°
28.07. | четвъртък | Student Lab° | 19:30 | Гьоте-институт България
Резултати от колаборацията на български студенти и студенти от Международната Академия на Ансамбъл Модерн (Германия)
29.07. | петък | Фабрика 126 София
19:00 | Improvisation Lab° | Резултати от лабораторията за импровизация и камерна музика, ръководена от флейтиста и съосновател на Ensemble Modern, Дитмар Визнер
20:00 | Stop° | официално закриване & финал на конкурса VideoMotion 2022 за късометражен ням филм
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

20/07/22
Националната художествена академия ви кани на изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства в галерия „Академия“ и на изложба на дипломираните бакалаври от НХА в галерия „Шипка“ 6, СБХ
 
Изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства
22–30 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване – 22.07.2022, 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1

Експозицията включва работи на завършилите студенти от специалностите „Живопис“, „Стенопис“, „Скулптура“, „Графика“, „Книга и печатна графика“, „Плакат и визуална комуникация“, „Дигитални изкуства“, „Фотография“. 

Изложба на дипломираните бакалаври от НХА
25 юли – 6 август 2022, СБХ, ул. „Шипка“ 6, ет 1
Откриване – 25.07.2022, 18:00 часа.
 
Изложбите на дипломантите от НХА са едно от най-емблематичните събития в живота на Академията. Работите и проектите на младите художници показват творчески умения, авторски виждания и иновации в областта на изящните и приложните изкуства и дизайна.
 
На 25 юли 2022 от 16:00 часа, в деня на откриването на изложбата на дипломираните бакалаври, ще се проведе и церемония по дипломиране на студентите (бакалаври и магистри) от випуск 2022 от НХА. Ректорът на Академията ще връчи на дипломираните студенти удостоверения за завършен курс на обучение.

По време на откриването на изложбата на дипломираните бакалаври в СБХ ще бъдат връчени 6 равностойни награди от по 500 лв. за постижения в изобразителното изкуство. Жури от НХА ще определи носителите на наградите. Наградите са дарение от Рашидов Кънстракшън Къмпани ООД. Наградите ще бъдат връчени от г-жа Вяра Апостолова - Управител на Martin`s

Националната художествена академия ви кани на изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства в галерия „Академия“ и на изложба на дипломираните бакалаври от НХА в галерия „Шипка“ 6, СБХ

Изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства
22–30 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване – 22.07.2022, 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1

Експозицията включва работи на завършилите студенти от специалностите „Живопис“, „Стенопис“, „Скулптура“, „Графика“, „Книга и печатна графика“, „Плакат и визуална комуникация“, „Дигитални изкуства“, „Фотография“.

Изложба на дипломираните бакалаври от НХА
25 юли – 6 август 2022, СБХ, ул. „Шипка“ 6, ет 1
Откриване – 25.07.2022, 18:00 часа.

Изложбите на дипломантите от НХА са едно от най-емблематичните събития в живота на Академията. Работите и проектите на младите художници показват творчески умения, авторски виждания и иновации в областта на изящните и приложните изкуства и дизайна.

На 25 юли 2022 от 16:00 часа, в деня на откриването на изложбата на дипломираните бакалаври, ще се проведе и церемония по дипломиране на студентите (бакалаври и магистри) от випуск 2022 от НХА. Ректорът на Академията ще връчи на дипломираните студенти удостоверения за завършен курс на обучение.

По време на откриването на изложбата на дипломираните бакалаври в СБХ ще бъдат връчени 6 равностойни награди от по 500 лв. за постижения в изобразителното изкуство. Жури от НХА ще определи носителите на наградите. Наградите са дарение от Рашидов Кънстракшън Къмпани ООД. Наградите ще бъдат връчени от г-жа Вяра Апостолова - Управител на Martin`s
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

20/07/22
ГАЛЕРИЯ СИНТЕЗИС И МЕСЕЦ НА ФОТОГРАФИЯТА
представят
IN TRANSIT - ПОРТРЕТИ ОТ НЮЙОРКСКОТО МЕТРО 
Изложба на Делян Вълчев 
21 юли - 10 септември 2022 

Откриване в присъствието на автора  - 21 юли, 19:00 ч.
          
Галерия Синтезис ви кани на изложбата на Делян Вълчев „In Transit - Портрети от нюйоркското метро“. В серията, заснета в периода от 2014 г. до началото на пандемията, авторът изследва отчуждението, което все по-трайно се настанява в ежедневието на жителите на големите градове и мегаполиси. Забързани, уморени, изнервени - ежедневно милиони хора се придвижват от точка А до точка Б. Отрязък от безвремие, в който някои просто се отпускат и задремват, други четат или се вторачват в телефоните си, преди отново да се втурнат в състезание с времето.
Рафаело Казаков пише следното за цикъла на Делян Вълчев:
“Едно от клишетата-нарицания на Ню Йорк е градът, който никога не спи”: енергията на мегаполиса е като адреналин в няколко агрегатни състояния. На метри под уличните задръствания и воя на линейките е системата на градското метро, по брой на станции ‒най-голямото в света. То превозва около пет и половина милиона пътници на ден. За двадесет и четири часа ‒ това е цялото население на Дания, а пътниците за една година са повече от населението на Китай. Тази метросистема работи денонощно 365 дни в годината. Тя не е сред най-красивите или уханни в света, но е една от най-ефективните. 
Метрото в Ню Йорк е големият градски изравнител ‒ то е по-бързо от лимузина и затова на съседни седалки могат да бъдат видени брокер от Уолстрийт и нелегален имигрант от Мексико. Първият печели за няколко месеца колкото вторият за цял живот. Но за половин час те са равни ‒ еднакво облагодетелствани и притеснени от нюйоркското метро.
В цикълa си IN TRANSIT Делян Вълчев насочва фотоапарата си към откъслеците лично време, които всеки пътник носи. Скука, полусън, умора, музика, време за себе си, недочетена книга ‒ минутите, прекарани в лабиринта на обществения превоз, са едновременно лични и всеобщи. Транзитното време е ничие време, демократично като смъртта...

ГАЛЕРИЯ СИНТЕЗИС И МЕСЕЦ НА ФОТОГРАФИЯТА
представят
IN TRANSIT - ПОРТРЕТИ ОТ НЮЙОРКСКОТО МЕТРО
Изложба на Делян Вълчев
21 юли - 10 септември 2022

Откриване в присъствието на автора - 21 юли, 19:00 ч.

Галерия Синтезис ви кани на изложбата на Делян Вълчев „In Transit - Портрети от нюйоркското метро“. В серията, заснета в периода от 2014 г. до началото на пандемията, авторът изследва отчуждението, което все по-трайно се настанява в ежедневието на жителите на големите градове и мегаполиси. Забързани, уморени, изнервени - ежедневно милиони хора се придвижват от точка А до точка Б. Отрязък от безвремие, в който някои просто се отпускат и задремват, други четат или се вторачват в телефоните си, преди отново да се втурнат в състезание с времето.
Рафаело Казаков пише следното за цикъла на Делян Вълчев:
“Едно от клишетата-нарицания на Ню Йорк е "градът, който никога не спи”: енергията на мегаполиса е като адреналин в няколко агрегатни състояния. На метри под уличните задръствания и воя на линейките е системата на градското метро, по брой на станции ‒най-голямото в света. То превозва около пет и половина милиона пътници на ден. За двадесет и четири часа ‒ това е цялото население на Дания, а пътниците за една година са повече от населението на Китай. Тази метросистема работи денонощно 365 дни в годината. Тя не е сред най-красивите или уханни в света, но е една от най-ефективните.
Метрото в Ню Йорк е големият градски изравнител ‒ то е по-бързо от лимузина и затова на съседни седалки могат да бъдат видени брокер от Уолстрийт и нелегален имигрант от Мексико. Първият печели за няколко месеца колкото вторият за цял живот. Но за половин час те са равни ‒ еднакво облагодетелствани и притеснени от нюйоркското метро.
В цикълa си IN TRANSIT Делян Вълчев насочва фотоапарата си към откъслеците лично време, които всеки пътник носи. Скука, полусън, умора, музика, време за себе си, недочетена книга ‒ минутите, прекарани в лабиринта на обществения превоз, са едновременно лични и всеобщи. Транзитното време е ничие време, демократично като смъртта...
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

20/07/22

Comment on Facebook

Поздравления!Пожелания за бъдещи успехи на Делян!

Галерия МИНЕРВА
представя
Неделчо Кучков
изложба, живопис
20 юли - 17 август 2022 г.

Галерия МИНЕРВА
представя
Неделчо Кучков
изложба, живопис
20 юли - 17 август 2022 г.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

17/07/22

Comment on Facebook

Uspeh💕🍀

СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ХУДОЖНИЦИ
представя

АНЖЕЛА ТЕРЗИЕВА
живопис 
МАРК БОЙЧЕВ
и скулптура

19 – 30 юли 2022
СБХ – зала „Райко Алексиев“
откриване – 19 юли, 18:00

Изложба на наградените млади автори от Национална изложба конкурс за живопис и скулптура „Млади български художници“. През 2021 Анжела Терзиева и Марк Бойчев се откроиха във второто издание на Националната изложба конкурс за живопис и скулптура за млади художници до 35 години. Автори от цялата страна бяха изложени в зала „Райко Алексиев“ – СБХ, София. Изложбата е организирана от Тодор Стайков – меценат, колекционер, един от учредителите на Съюза на колекционерите в България. СБХ подкрепи конкурса, като присъди Награда на галериите (изложба) на Анжела Терзиева и Марк Бойчев.

СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ХУДОЖНИЦИ
представя

АНЖЕЛА ТЕРЗИЕВА
живопис
МАРК БОЙЧЕВ
и скулптура

19 – 30 юли 2022
СБХ – зала „Райко Алексиев“
откриване – 19 юли, 18:00

Изложба на наградените млади автори от Национална изложба конкурс за живопис и скулптура „Млади български художници“. През 2021 Анжела Терзиева и Марк Бойчев се откроиха във второто издание на Националната изложба конкурс за живопис и скулптура за млади художници до 35 години. Автори от цялата страна бяха изложени в зала „Райко Алексиев“ – СБХ, София. Изложбата е организирана от Тодор Стайков – меценат, колекционер, един от учредителите на Съюза на колекционерите в България. СБХ подкрепи конкурса, като присъди Награда на галериите (изложба) на Анжела Терзиева и Марк Бойчев.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

17/07/22
Софийска Градска Художествена Галерия
представя
Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА 2022:

Аарон Рот, Красимира Буцева, Ларс Нордби, Петър Чиновски, София Грънчарова, Харита Асумани и Явор Костадинов

19 юли – 7 септември 2022, откриване 19 юли, вторник, 18.00 ч.

Международната мрежа Награди за млади художници (YVAA) е основана през 1990 г. и е една от най-устойчивите програми за културен обмен между САЩ и Централна и Източна Европа.
Наградата БАЗА в България се ръководи от Института за съвременно изкуство – София и Фондация „Едмонд Демирджиян“, партньор е Софийската градска художествена галерия. От 2021 г. Фондация „Лъчезар Цоцорков“ подкрепя номинираните автори с финансиране на проектите им. В конкурса могат да участват художници до 35 г. Жури с двугодишен мандат номинира между четири и осем участници. Изложбата на избраните автори се провежда в СГХГ. Победителят се обявява по време на откриването. Наградата е двумесечно пребиваване на един художник от България в Ню Йорк. Носителите на Наградата БАЗА имат възможност да се представят със самостоятелна изложба в галерията на Института за съвременно изкуство – София.

Носители на наградата БАЗА досега са: Рада Букова (2008), Самуил Стоянов (2009), Антон Терзиев (2010), Викенти Комитски (2011), Леда Екимова (2012), Кирил Кузманов (2013), Зоран Георгиев (2014), Александра Чаушова (2015), Димитър Шопов (2016), Мартина Вачева (2017), Мартин Пенев (2018), Вълко Чобанов (2019), Мария Налбантова (2020), Марта Джурина (2021). 

Членовете на журито на БАЗА за 2022 г. са: Ани Васева (режисьор), Красимир Терзиев (художник), Мариела Гемишева (художник), Мартина Йорданова (куратор), Радослав Механджийски (куратор), Лидия Куделия (куратор, Украйна/САЩ), Грегор Янсен (куратор, Германия).

Софийска Градска Художествена Галерия
представя
Изложба на номинираните художници за Наградата за съвременно изкуство БАЗА 2022:

Аарон Рот, Красимира Буцева, Ларс Нордби, Петър Чиновски, София Грънчарова, Харита Асумани и Явор Костадинов

19 юли – 7 септември 2022, откриване 19 юли, вторник, 18.00 ч.

Международната мрежа Награди за млади художници (YVAA) е основана през 1990 г. и е една от най-устойчивите програми за културен обмен между САЩ и Централна и Източна Европа.
Наградата БАЗА в България се ръководи от Института за съвременно изкуство – София и Фондация „Едмонд Демирджиян“, партньор е Софийската градска художествена галерия. От 2021 г. Фондация „Лъчезар Цоцорков“ подкрепя номинираните автори с финансиране на проектите им. В конкурса могат да участват художници до 35 г. Жури с двугодишен мандат номинира между четири и осем участници. Изложбата на избраните автори се провежда в СГХГ. Победителят се обявява по време на откриването. Наградата е двумесечно пребиваване на един художник от България в Ню Йорк. Носителите на Наградата БАЗА имат възможност да се представят със самостоятелна изложба в галерията на Института за съвременно изкуство – София.

Носители на наградата БАЗА досега са: Рада Букова (2008), Самуил Стоянов (2009), Антон Терзиев (2010), Викенти Комитски (2011), Леда Екимова (2012), Кирил Кузманов (2013), Зоран Георгиев (2014), Александра Чаушова (2015), Димитър Шопов (2016), Мартина Вачева (2017), Мартин Пенев (2018), Вълко Чобанов (2019), Мария Налбантова (2020), Марта Джурина (2021).

Членовете на журито на БАЗА за 2022 г. са: Ани Васева (режисьор), Красимир Терзиев (художник), Мариела Гемишева (художник), Мартина Йорданова (куратор), Радослав Механджийски (куратор), Лидия Куделия (куратор, Украйна/САЩ), Грегор Янсен (куратор, Германия).
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

17/07/22
LITTLE BIRD PLACE
представя
ТОПЛОИЗТОЧНИК. Александър Лазарков
18 – 24 юли 2022
Откриване – 18.07 (понеделник) – 17:30 – 21:00
куратори: Теодора Константинова и Радослав Механджийски

Изложбата на Александър Лазарков демонстрира нестихващия му устрем към „изобретяване“ на собствен визуален синтаксис, чрез който да комуникира със зрителите възприятията си зa големите аналогии, пронизващи човека и заобикалящата го реалност. През последните две години проектите му представят метафори, напомнящи за една от големите научно-философски истини на нашето време. А именно, че природата се самонаподобява в мащаб. Структурата на атома сякаш репликира движението на планетите около своята звезда, по същия начин цели галактики гравитират около черни дупки. И това не е просто съвпадение. Процесите в природата споделят обща архитектура. Всеки изолиран феномен съхранява в себе си универсално познание. Наш талант е да търсим и разпознаваме тази универсалност. В това  се изразява и същината на настоящия проект. Александър Лазарков изследва сходството между физични процеси и човешката емоционалност, разширявайки полето на необикновено разнообразния си визуален изказ.“

Теодора Константинова и Радослав Механджийски

LITTLE BIRD PLACE
представя
ТОПЛОИЗТОЧНИК. Александър Лазарков
18 – 24 юли 2022
Откриване – 18.07 (понеделник) – 17:30 – 21:00
куратори: Теодора Константинова и Радослав Механджийски

Изложбата на Александър Лазарков демонстрира нестихващия му устрем към „изобретяване“ на собствен визуален синтаксис, чрез който да комуникира със зрителите възприятията си зa големите аналогии, пронизващи човека и заобикалящата го реалност. През последните две години проектите му представят метафори, напомнящи за една от големите научно-философски истини на нашето време. А именно, че природата се самонаподобява в мащаб. Структурата на атома сякаш репликира движението на планетите около своята звезда, по същия начин цели галактики гравитират около черни дупки. И това не е просто съвпадение. Процесите в природата споделят обща архитектура. Всеки изолиран феномен съхранява в себе си универсално познание. Наш талант е да търсим и разпознаваме тази универсалност. В това се изразява и същината на настоящия проект. Александър Лазарков изследва сходството между физични процеси и човешката емоционалност, разширявайки полето на необикновено разнообразния си визуален изказ.“

Теодора Константинова и Радослав Механджийски
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

17/07/22
Галерия ДЕБЮТ 
представя
 Рада Пилюшка
Стълбата
самостоятелна изложба
18 - 28 юли 2022 г.
Вернисаж: 18 юли, от 14.00 до 17.30 часа

От най-дълбока древност човешките цивилизации са възприемали Стълбата като символ на изкачване, преминаване, прогрес; мост от низините към висините, от земята към небето, от физическия свят към духовния; начин човек да се изкачи и да се докосне до по-далечното, мечтаното.
Тя е свързана с представата за постепенно, равномерно въздигане, излизане на друга плоскост и възможност за промяна на позиции и гледни точки, за стремеж и откриване на нови хоризонти; откриване на път, по който можеш и да се завърнеш; поглед към и от височините, без да се губи усещане за сигурна опора и стабилност.
Метафорично Стълбата е възможност да приспособим Пътя към различни посоки и измерения – към „височините“, „низините“ и „дълбочините“ в нас и извън нас, да преоткриваме и пренасяме информационния код през Вселената.

Рада Пилюшка

Галерия ДЕБЮТ
представя
Рада Пилюшка
"Стълбата"
самостоятелна изложба
18 - 28 юли 2022 г.
Вернисаж: 18 юли, от 14.00 до 17.30 часа

"От най-дълбока древност човешките цивилизации са възприемали Стълбата като символ на изкачване, преминаване, прогрес; мост от низините към висините, от земята към небето, от физическия свят към духовния; начин човек да се изкачи и да се докосне до по-далечното, мечтаното.
Тя е свързана с представата за постепенно, равномерно въздигане, излизане на друга плоскост и възможност за промяна на позиции и гледни точки, за стремеж и откриване на нови хоризонти; откриване на път, по който можеш и да се завърнеш; поглед към и от височините, без да се губи усещане за сигурна опора и стабилност.
Метафорично Стълбата е възможност да приспособим Пътя към различни посоки и измерения – към „височините“, „низините“ и „дълбочините“ в нас и извън нас, да преоткриваме и пренасяме информационния код през Вселената."

Рада Пилюшка
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

17/07/22
Гьоте-институт България
ул. „Будапеща“ 1, София
представя
Status DEAD
Арт инсталация на Георги Ямалиев
12.07. – 31.08.2022 г.

В разгара на летния сезон, Гьоте-институт България ще провокира част от своите посетители с изложба, която дава много поводи за (не чак толкова) футуристичен размисъл.
Проектът Status DEAD на Георги Ямалиев разглежда връзката между виртуалното и физическото измерение на смъртта и задава много актуални въпроси: Съществува ли виртуална смърт или това е нова форма на безсмъртие? Какво остава след нас – гигабайти информация, свърхдълъг и реалистичен некролог, оживели сенки на нашите мисли и чувства? Какво се случва с нашия профил/аватар, след като се пренесе(м) в небитието? Скоро ли е ще настъпи моментът, когато той ще продължи да броди подобно на цифров призрак и след физическото изчезване на своя създател?
Заповядайте в галерийното пространство на института между 12 юли и 31 август, за да намерите отговорите на поне част от тези въпроси - за себе си.
Значимостта на Status DEAD може да се отнесе и към настоящата ситуация на пандемия и военни действия, при която възприемането на смъртта е доста осезаемо. Ежедневно сме обкръжени от новини за нови смъртни случаи. Обществото е много чувствително към случващото се, а хората все по-често търсят опора и успокоение в интернет и социалните мрежи, защото там могат да избягат от стреса и ужаса или да споделят своите тревоги и страхове. Много от починалите все още имат съществуващи профили с информацията за тях, снимки, емоции и споделени моменти в мрежата, т.е. още съществуват, макар и виртуално.
Арт инсталацията е замислена като симбиоза между съвременните технологии и традиционните обичаи, свързани с различни погребални практики за почитане на мъртвите по нашите земи, целта на която е създаване на сакрално място, мемориално възпоминателно пространство, в което зрителите ще имат възможността да отдадат почит на хора, които вече не са сред живите, чрез изразните средства на изкуството.
Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.

Гьоте-институт България
ул. „Будапеща“ 1, София
представя
Status DEAD
Арт инсталация на Георги Ямалиев
12.07. – 31.08.2022 г.

В разгара на летния сезон, Гьоте-институт България ще провокира част от своите посетители с изложба, която дава много поводи за (не чак толкова) футуристичен размисъл.
Проектът Status DEAD на Георги Ямалиев разглежда връзката между виртуалното и физическото измерение на смъртта и задава много актуални въпроси: Съществува ли виртуална смърт или това е нова форма на безсмъртие? Какво остава след нас – гигабайти информация, свърхдълъг и реалистичен некролог, оживели сенки на нашите мисли и чувства? Какво се случва с нашия профил/аватар, след като се пренесе(м) в небитието? Скоро ли е ще настъпи моментът, когато той ще продължи да броди подобно на цифров призрак и след физическото изчезване на своя създател?
Заповядайте в галерийното пространство на института между 12 юли и 31 август, за да намерите отговорите на поне част от тези въпроси - за себе си.
Значимостта на Status DEAD може да се отнесе и към настоящата ситуация на пандемия и военни действия, при която възприемането на смъртта е доста осезаемо. Ежедневно сме обкръжени от новини за нови смъртни случаи. Обществото е много чувствително към случващото се, а хората все по-често търсят опора и успокоение в интернет и социалните мрежи, защото там могат да избягат от стреса и ужаса или да споделят своите тревоги и страхове. Много от починалите все още имат съществуващи профили с информацията за тях, снимки, емоции и споделени моменти в мрежата, т.е. още съществуват, макар и виртуално.
Арт инсталацията е замислена като симбиоза между съвременните технологии и традиционните обичаи, свързани с различни погребални практики за почитане на мъртвите по нашите земи, целта на която е създаване на сакрално място, мемориално възпоминателно пространство, в което зрителите ще имат възможността да отдадат почит на хора, които вече не са сред живите, чрез изразните средства на изкуството.
Проектът се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура”.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

14/07/22
Галерия INTEGRATED ARTISTS
представя
ОТ - ДО
Изложба на Христина Крумова
15 - 28 юли 2022 г.
гр. София 1202, ул. “Св. Св. Кирил и Методий” № 33
Откриване: 15 юли, 17-21 часа

Изложбата представя най новата модна колекция от ръчно изработени чанти и аксесоари от естествена кожа, създадени от авторката Христина Крумова. Събитието проследява целия процес на създаването на творческите продукти ОТ първоначалния импулс ДО извеждането на художествената им форма и утилитарна функция.
,,Това, което ме вълнува в този процес, е скритият потенциал в материала, който провокира със своето естество – структура, цвят, мекота-твърдост, текстура. Провокира извеждането на съдържание в конкретна форма. Отваря поле за творчески процес и изследване за възможни варианти, намиране на решения, подходи и овеществяване. Отваря поле за осъзнаване, че това, което се ражда, ще стигне до някой друг и усещането за тази връзка носи огромен смисъл и вдъхновение.
Христина Крумова е родена в град София. Завършва специалност ,,книга и печатна графика във Великотърновски Университет ,,Св. Св. Кирил и Методий, специалност ,,Изящни изкуства - Книга и печатна графика. Повече от 20 години се занимава професионално с филмов и сценичен костюм като костюмограф и асистент в множество филмови продукции и телевизионни реклами. Има интереси в областта на интериорния и мебелен дизайн. От няколко години насам разработва свой собствен бранд за изделия от естествена кожа – Zelenabuka.

Галерия INTEGRATED ARTISTS
представя
ОТ - ДО
Изложба на Христина Крумова
15 - 28 юли 2022 г.
гр. София 1202, ул. “Св. Св. Кирил и Методий” № 33
Откриване: 15 юли, 17-21 часа

Изложбата представя най новата модна колекция от ръчно изработени чанти и аксесоари от естествена кожа, създадени от авторката Христина Крумова. Събитието проследява целия процес на създаването на творческите продукти ОТ първоначалния импулс ДО извеждането на художествената им форма и утилитарна функция.
,,Това, което ме вълнува в този процес, е скритият потенциал в материала, който провокира със своето естество – структура, цвят, мекота-твърдост, текстура. Провокира извеждането на съдържание в конкретна форма. Отваря поле за творчески процес и изследване за възможни варианти, намиране на решения, подходи и овеществяване. Отваря поле за осъзнаване, че това, което се ражда, ще стигне до някой друг и усещането за тази връзка носи огромен смисъл и вдъхновение."
Христина Крумова е родена в град София. Завършва специалност ,,книга и печатна графика" във Великотърновски Университет ,,Св. Св. Кирил и Методий", специалност ,,Изящни изкуства - Книга и печатна графика". Повече от 20 години се занимава професионално с филмов и сценичен костюм като костюмограф и асистент в множество филмови продукции и телевизионни реклами. Има интереси в областта на интериорния и мебелен дизайн. От няколко години насам разработва свой собствен бранд за изделия от естествена кожа – Zelenabuka.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

13/07/22
СБХ – ШИПКА 6
представя

РЕТРОСПЕКЦИЯ НА ЦИВИЛИЗАЦИЯТА
Изложба на Николай Стайковски
графика, живопис
12 – 30 юли 2022
СБХ – Шипка 6, зала 1В, откриване – 12 юли, 18:00

---

ДЪРВОТО, КЪЩАТА И АЗ
Изложба на Иван Михайлов – Жани
рисунки и живопис
15 – 30 юли 2022
СБХ – Шипка 6, зала 1С
откриване – 15 юли, 18:00

СБХ – ШИПКА 6
представя

РЕТРОСПЕКЦИЯ НА ЦИВИЛИЗАЦИЯТА
Изложба на Николай Стайковски
графика, живопис
12 – 30 юли 2022
СБХ – Шипка 6, зала 1В, откриване – 12 юли, 18:00

---

ДЪРВОТО, КЪЩАТА И АЗ
Изложба на Иван Михайлов – Жани
рисунки и живопис
15 – 30 юли 2022
СБХ – Шипка 6, зала 1С
откриване – 15 юли, 18:00
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

11/07/22
КО-ОП и Swimming Pool
представят новия проект на украинската артистка и активистка Дария Пугачова
МИКРОКОСМОС - НЕБЕТО НА ВОЙНАТА

Откриване на МИКРОКОСМОС в KO-OП: 12 юли (вторник), 19 ч.
Изложбата може да бъде видяна до 02.08.2022 г.
Откриване на НЕБЕТО НА ВОЙНАТА в Swimming Pool: 27 юли (сряда), 19 ч.
Изложбата може да бъде видяна до 04.09.2022 г.

От края на март 2022 г. Дария Пугачова живее в София. С началото на войната в Украйна, тя напуска страна си и идва тук, където има възможност да продължи работата си като артист. В двете пространства ще може да видите два проекта на артистката – първият тя завършва малко преди началото на войната; другият Дария развива изцяло в София по време на първите месеци на военни действия. 
Микрокосмос - в KO-OП
Микрокосмос е документален проект за живота в постсъветския квартал Половки в Полтава, Украйна, от края на 2021 г. Артистката изследва квартала като космонавт и разговаря с жителите на Половки за техните мечти, живот и спомени от детството им в междублоковите пространства. След срещите си, артистката прави пърформанс на стадиона и символично изстрелва мечтите им в космоса.
Небето на войната - в Swimming Pool
Небето на войната е небе на заплахата, или в това се превръща небето на Украйна с началото на войната. 
Ще затворя небето, за да можеш да дишаш е пърформанс който Дария Пугачова изпълнява като реакция към военните действия, които тя следи от София. В Swimming Pool ще видим документация на пърформанса, който се състоя в началото на юни в Борисовата градина в София.

КО-ОП и Swimming Pool
представят новия проект на украинската артистка и активистка Дария Пугачова
МИКРОКОСМОС - НЕБЕТО НА ВОЙНАТА

Откриване на МИКРОКОСМОС в KO-OП: 12 юли (вторник), 19 ч.
Изложбата може да бъде видяна до 02.08.2022 г.
Откриване на НЕБЕТО НА ВОЙНАТА в Swimming Pool: 27 юли (сряда), 19 ч.
Изложбата може да бъде видяна до 04.09.2022 г.

От края на март 2022 г. Дария Пугачова живее в София. С началото на войната в Украйна, тя напуска страна си и идва тук, където има възможност да продължи работата си като артист. В двете пространства ще може да видите два проекта на артистката – първият тя завършва малко преди началото на войната; другият Дария развива изцяло в София по време на първите месеци на военни действия.
Микрокосмос - в KO-OП
Микрокосмос е документален проект за живота в постсъветския квартал Половки в Полтава, Украйна, от края на 2021 г. Артистката изследва квартала като космонавт и разговаря с жителите на Половки за техните мечти, живот и спомени от детството им в междублоковите пространства. След срещите си, артистката прави пърформанс на стадиона и символично изстрелва мечтите им в космоса.
Небето на войната - в Swimming Pool
Небето на войната е небе на заплахата, или в това се превръща небето на Украйна с началото на войната.
"Ще затворя небето, за да можеш да дишаш" е пърформанс който Дария Пугачова изпълнява като реакция към военните действия, които тя следи от София. В Swimming Pool ще видим документация на пърформанса, който се състоя в началото на юни в Борисовата градина в София.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

10/07/22
Галерия АРОСИТА
представя
Стоян ИЛИЕВ
THE BEAUTY AND THE INFLATABLE TOY - AFTERPARTY
самостоятелна изложба
Куратор: Биляна Цанова
11 – 24 юли 2022 

Откриване:  11. 06. 2022, 17:30 часа
Галерия „АРОСИТА“, гр. София, ул. Врабча 12Б

В самостоятелната изложба „Красотата и надуваемата играчка - Афтърпарти“ Стоян Илев представя серия живописни творби и обекти, в които вплита сложна сетивна конфигурация от цветове с известни визуални препратки. Обединяващите елементи в динамичния визуален поток са жената като знаков образ и надуваемата играчка – фламинго, които са представени в изложбата като цветна еуфорична амалгама, свързана в съгласувана система от графични, експресионистични и поп елементи. От дистанцията на времето авторът преформулира естетическата категория за „красота“, но не като понятие, а чрез нейното визуално преживяване и преекспонираност до необузданата сила на естествения разпад. Техниката наподобява „глич“ в екранно поле, но се откриват ясни аналогии с оригиналните произведения чрез механичното пренасяне на фрагменти от цитати от класическата и модерната живопис. Всички тези преобразувания и съчетания са безсилни в момент, в който необузданият импулс надделява като опит за преосмисляне на историческото наследство на отминали епохи. Авторът ни представя една своеобразна визуална програма, чрез която внушава нов прочит на конкретните настроения на отминалото време със съвременно звучене и новаторски вкус.

Галерия АРОСИТА
представя
Стоян ИЛИЕВ
THE BEAUTY AND THE INFLATABLE TOY - AFTERPARTY
самостоятелна изложба
Куратор: Биляна Цанова
11 – 24 юли 2022

Откриване: 11. 06. 2022, 17:30 часа
Галерия „АРОСИТА“, гр. София, ул. Врабча 12Б

В самостоятелната изложба „Красотата и надуваемата играчка - Афтърпарти“ Стоян Илев представя серия живописни творби и обекти, в които вплита сложна сетивна конфигурация от цветове с известни визуални препратки. Обединяващите елементи в динамичния визуален поток са жената като знаков образ и надуваемата играчка – фламинго, които са представени в изложбата като цветна еуфорична амалгама, свързана в съгласувана система от графични, експресионистични и поп елементи. От дистанцията на времето авторът преформулира естетическата категория за „красота“, но не като понятие, а чрез нейното визуално преживяване и преекспонираност до необузданата сила на естествения разпад. Техниката наподобява „глич“ в екранно поле, но се откриват ясни аналогии с оригиналните произведения чрез механичното пренасяне на фрагменти от цитати от класическата и модерната живопис. Всички тези преобразувания и съчетания са безсилни в момент, в който необузданият импулс надделява като опит за преосмисляне на историческото наследство на отминали епохи. Авторът ни представя една своеобразна визуална програма, чрез която внушава нов прочит на конкретните настроения на отминалото време със съвременно звучене и новаторски вкус.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

10/07/22

Comment on Facebook

Юни?!?!! 🙄

Националната художествена академия ще представи изложбите на дипломираните магистри – випуск 2022 в галерия „Академия“ от 11 до 30 юли
Изложбите на дипломираните магистри от НХА са едно от най-емблематичните събития в живота на Академията. Работите и проектите на младите художници показват творчески умения, авторски виждания и иновации в областта на изящните и приложните изкуства и дизайна.
 
Изложба на дипломираните магистри от Факултета за приложни изкуства
11 – 19 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване на 11 юли (понеделник) от 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1
 
Експозицията включва дипломни работи, проекти и разработки на студенти от магистърските програми към специалностите: Резба, Керамика, Метал, Сценография, Текстил - изкуство и дизайн, Рекламен дизайн, Индустриален дизайн, Дизайн на порцелан и стъкло, Дизайн за детската среда, Мода.
 
Изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства
22–30 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване – 22.07.2022, 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1
 
Експозицията включва работи на завършилите студенти от специалностите „Живопис“, „Стенопис“, „Скулптура“, „Графика“, „Книга и печатна графика“, „Плакат и визуална комуникация“, „Дигитални изкуства“, „Фотография“.

Националната художествена академия ще представи изложбите на дипломираните магистри – випуск 2022 в галерия „Академия“ от 11 до 30 юли
Изложбите на дипломираните магистри от НХА са едно от най-емблематичните събития в живота на Академията. Работите и проектите на младите художници показват творчески умения, авторски виждания и иновации в областта на изящните и приложните изкуства и дизайна.

Изложба на дипломираните магистри от Факултета за приложни изкуства
11 – 19 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване на 11 юли (понеделник) от 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1

Експозицията включва дипломни работи, проекти и разработки на студенти от магистърските програми към специалностите: Резба, Керамика, Метал, Сценография, Текстил - изкуство и дизайн, Рекламен дизайн, Индустриален дизайн, Дизайн на порцелан и стъкло, Дизайн за детската среда, Мода.

Изложба на дипломираните магистри от Факултета за изящни изкуства
22–30 юли 2022, галерия „Академия“, ул. Шипка 1
Откриване – 22.07.2022, 18:00 часа
галерия „Академия“, ул. „Шипка“ 1

Експозицията включва работи на завършилите студенти от специалностите „Живопис“, „Стенопис“, „Скулптура“, „Графика“, „Книга и печатна графика“, „Плакат и визуална комуникация“, „Дигитални изкуства“, „Фотография“.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

10/07/22
Галерия DEPOO
представя
“Liminal recollection...between memory and reality”
Михаела Лакова
Откриване: 11 юли, 19:00 - 21:30 часа.

От 11 до 18 юли в галерия Depoo, София ще бъде представен новият проект на Михаела Лакова, продуциран от Фондация ДА Лаб в рамките на платформата e-valuation 2.0 „Стойност-Ценност“.
Проект „e-valuation 2.0 (Стойност-Ценност)“ се реализира с подкрепата на Столична общинa.
Мисията на платформата е стимулиране и продуциране на автори в областта на дигиталните изкуства и тяхното представяне, с цел развитие и популяризиране на съвременни форми на изкуство, създадено с дигитални медии и технологии. Във второто издание на платформата през 2022 бяха селектирани проектите на Михаела Лакова и Петко Танчев, които получават стипендия за продукция и съдействие от екипа на фондация ДА ЛАБ за създаването на новите произведения. 
Новите проекти се представят като самостоятелни изложби в софийската галерия Depoo на ул. Врабча 12.
“Liminal recollection...between memory and reality” изследва холограми дигитални и аналогови, холограмата е форма на изобразяване, която позволява записването и възпроизвеждането на илюзорни триизмерни образи с помощта на лазерна светлина. Основен принцип на холограмата е „Частта съдържа цялото и цялото се съдържа в Частта“.
Михаела разглежда холограмата извън добре познатото и комерсиално приложение и как това изразно средство може да служи с художествена цел манипулирайки пространство и образ.
Съдържанието на холограмата използва персонализиран аватар, статуи и релефи от древен Египет както и абстрактни образи като естествено продължение на проучването и свързано с изтриването на паметта и damnatio memoriae – латински израз, който в буквалния си превод означава “осъден на забрава”.

Галерия DEPOO
представя
“Liminal recollection...between memory and reality”
Михаела Лакова
Откриване: 11 юли, 19:00 - 21:30 часа.

От 11 до 18 юли в галерия Depoo, София ще бъде представен новият проект на Михаела Лакова, продуциран от Фондация ДА Лаб в рамките на платформата e-valuation 2.0 „Стойност-Ценност“.
Проект „e-valuation 2.0 (Стойност-Ценност)“ се реализира с подкрепата на Столична общинa.
Мисията на платформата е стимулиране и продуциране на автори в областта на дигиталните изкуства и тяхното представяне, с цел развитие и популяризиране на съвременни форми на изкуство, създадено с дигитални медии и технологии. Във второто издание на платформата през 2022 бяха селектирани проектите на Михаела Лакова и Петко Танчев, които получават стипендия за продукция и съдействие от екипа на фондация ДА ЛАБ за създаването на новите произведения.
Новите проекти се представят като самостоятелни изложби в софийската галерия Depoo на ул. Врабча 12.
“Liminal recollection...between memory and reality” изследва холограми дигитални и аналогови, холограмата е форма на изобразяване, която позволява записването и възпроизвеждането на илюзорни триизмерни образи с помощта на лазерна светлина. Основен принцип на холограмата е „Частта съдържа цялото и цялото се съдържа в Частта“.
Михаела разглежда холограмата извън добре познатото и комерсиално приложение и как това изразно средство може да служи с художествена цел манипулирайки пространство и образ.
Съдържанието на холограмата използва персонализиран аватар, статуи и релефи от древен Египет както и абстрактни образи като естествено продължение на проучването и свързано с изтриването на паметта и damnatio memoriae – латински израз, който в буквалния си превод означава “осъден на забрава”.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

10/07/22
НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ
представя
БОРЯНА РОССА
Механиста: 8 портрета на киборги
8 юли  – 7 август 2022
Квадрат 500, пл. „Св. Александър Невски“, ул. „19-ти февруари“ 1

Боряна Росса е сред най-колоритните фигури в съвременното изкуство от края на 1990-те и до днес. В основата на концепцията, която тя следва в самостоятелната си изложба в Квадрат 500, е заложено схващането, че технологиите са средство за освобождение, а не за война.  “Механиста: 8 портрета на киборги” е кибер-феминистки манифест, представящ идеята за Аз-а, заедно с всички негови идентичностни характеристики като пол, раса, вид, етнос, националност и класова принадлежност като хибридно и пластично понятие, обусловено от нашето постоянно променящо се взаимоотношение с обкръжаващата среда, животните, машините. Не сме изолиран, единичен Аз, а комплексни, синкретични същества. Ние сме в симбиоза с микробите, които живеят в нас, зависими сме от телефоните и компютрите си, някои от нас живеят с изкуствени животоспасяващи електронни импланти. Обкръжаващата среда, включително и тази, която сме създали, може да ни отмъсти за нашите злодейства или просто да не издържи на безцеремонната наглост, с която я третираме като наш слуга. 

Портретите на киборги са вдъхновени от исторически и съвременни полу-документални и полу-фантастични образи, съпроводени от манифестни текстове от древността до днес. Подбрaните изображения ясно показват, че идеите за хибридността между хората и технологиите не са нови, независимо от това, че активното им обговаряне в съвременен вид е от преди век. Феминисткият поглед към тази връзка изисква технологиите да са средство за освобождение и критикува използването им за реализация на изконното желание на човека да доминира, управлява и убива себе си и всичко останало.

НАЦИОНАЛНАТА ГАЛЕРИЯ
представя
БОРЯНА РОССА
Механиста: 8 портрета на киборги
8 юли – 7 август 2022
Квадрат 500, пл. „Св. Александър Невски“, ул. „19-ти февруари“ 1

Боряна Росса е сред най-колоритните фигури в съвременното изкуство от края на 1990-те и до днес. В основата на концепцията, която тя следва в самостоятелната си изложба в Квадрат 500, е заложено схващането, че технологиите са средство за освобождение, а не за война. “Механиста: 8 портрета на киборги” е кибер-феминистки манифест, представящ идеята за Аз-а, заедно с всички негови идентичностни характеристики като пол, раса, вид, етнос, националност и класова принадлежност като хибридно и пластично понятие, обусловено от нашето постоянно променящо се взаимоотношение с обкръжаващата среда, животните, машините. Не сме изолиран, единичен Аз, а комплексни, синкретични същества. Ние сме в симбиоза с микробите, които живеят в нас, зависими сме от телефоните и компютрите си, някои от нас живеят с изкуствени животоспасяващи електронни импланти. Обкръжаващата среда, включително и тази, която сме създали, може да ни отмъсти за нашите злодейства или просто да не издържи на безцеремонната наглост, с която я третираме като наш слуга.

Портретите на киборги са вдъхновени от исторически и съвременни полу-документални и полу-фантастични образи, съпроводени от манифестни текстове от древността до днес. Подбрaните изображения ясно показват, че идеите за хибридността между хората и технологиите не са нови, независимо от това, че активното им обговаряне в съвременен вид е от преди век. Феминисткият поглед към тази връзка изисква технологиите да са средство за освобождение и критикува използването им за реализация на изконното желание на човека да доминира, управлява и убива себе си и всичко останало.
... Виж още | See MoreВиж по-малко | See Less

10/07/22